Uansett hvilken bransje en bedrift opererer innen, er en stadig utfordring hvordan man kan tiltrekke seg nye kunder og beholde de eksisterende. For å kunne skille seg ut fra konkurrerende bedrifter og tilby noe fordelsaktig for kunder, kan det å ha noen ekstra insentiver på lur være en god idé. Her ser vi nærmere på noen av de beste mulighetene der ute.
Bonuser og kampanjer
En av de mest effektive måtene å tiltrekke seg kunder på er gjennom bonuser og kampanjer. Kunder elsker følelsen av å få noe ekstra, og ved å tilby spesielle bonuser kan du skape en følelse av eksklusivitet. Dette er en insentiv som fungerer for mange ulike bedrifter og bransjer, så lenge den tilpasses målgruppen. Et typisk eksempel er bruken av bonuser hos nettcasino, hvor mange spillere er på utkikk etter de beste casinobonuser som finnes der ute, og velger sin plattform basert på dette. Velkomstbonuser er dog ikke forbeholdt pengespillbransjen.
Kampanjer som «kjøp én, få én gratis», eller rabatter som tilbys i forbindelse med spesifikke høytider og merkedager, er populære insentiver som kan gjøre det mer fristende for potensielle kunder å handle. Bonuser kan også tilpasses for å treffe bestemte målgrupper, for eksempel ved å gi ekstra rabatt på produkter relatert til en kundes tidligere kjøp. I 2025 er personalisering en nøkkelkomponent for å få kundene til å føle seg sett og verdsatt. Ved å bruke en kombinasjon av dataanalyse, målrettede og personlige annonser, kan bedrifter gjøre kampanjene mer presise og effektive.
Lojalitetsprogrammer
Bonuser brukes ofte til å få nye kunder, men det er også viktig å beholde kundene man har fått. Til dette har lojalitetsprogrammer lenge vært et populært verktøy. Igjen er dette noe som kan finnes i pengespillbransjen, men også innen andre sektorer som reiseliv og netthandel. Lojalitetsprogrammer gir enkelt kunder en følelse av at de får noe tilbake for sin lojalitet, og oppmuntrer til gjenkjøp og lojalitet til bedriften og tjenesten.
I 2025 ser vi en økning i bruk av digitale lojalitetsprogrammer, ofte koblet sammen med mobilapper eller virtuelle kort. Dette gir kunder enkel tilgang til belønningene sine og gjør det lettere for bedrifter å følge med på kundeatferd og tilby personlige belønninger. For eksempel kan en kaffebar tilby en gratis kaffe etter ti kjøp, eller et treningssenter kan gi rabatter på medlemskap for de som har vært med i et år.
Vervekampanjer
En av de beste måtene å få nye kunder på, er gjennom anbefalinger fra eksisterende kunder. Enten det er i form av anbefalinger gjennom affiliatemarkedsføring eller ved at «hvem som helst» kan verve nye kunder, skaper det ofte en vinn-vinn-situasjon for både ny og eksisterende kunde. Ved å tilby eksisterende kunder en belønning for å verve venner og familie, kan bedrifter raskt utvide sitt kundebase gjennom ekte anbefalinger som markedsføring.
Mange bedrifter benytter seg av sosiale medier og e-postkampanjer for å oppfordre eksisterende kunder til å verve nye kunder. Belønningene kan være i form av rabatter, gratisprodukter eller poeng i lojalitetsprogrammer. Denne type kampanje fungerer spesielt godt for abonnementsbaserte tjenester eller produkter, hvor det er lettere å tilby rabatter for kontinuerlige kjøp.
Gratisperioder

Å tilby gratisperioder er en annen populær måte å tiltrekke nye kunder på. Dette kan for eksempel være gratis prøveabonnement på en strømmetjeneste, gratis tilgang til et online kurs, eller gratis prøver av produkter. Når kunder får muligheten til å prøve ut et produkt eller en tjeneste uten økonomisk risiko, er de mer tilbøyelige til å ta steget og gjøre et kjøp senere. Andre velger å tilby en pengene tilbake-garanti dersom kunden ikke er fornøyd, men dette gir ofte et dårligere resultat da kunder må gjennomføre et kjøp for å komme i gang.
Eksklusive fordeler
I en tid hvor kundene er mer krevende enn noen gang, kan eksklusive fordeler være den perfekte måten å tiltrekke seg de rette kundene. Disse fordelene kan være alt fra gratis frakt, til tilgang til VIP-kundeklubb eller tidlig tilgang til nye produkter. Eksklusive fordeler gir kundene en følelse av at de er en del av noe spesielt, og kan være avgjørende for å bygge lojalitet.
Gratis frakt er et av de mest etterspurte insentivene, spesielt i e-handelsbransjen. Mange kunder velger å handle hos nettbutikker som tilbyr gratis frakt, ettersom de opplever det som en verdifull fordel. Ved å ha et tak for gratis frakt (for eksempel at alle kjøp over 500 kroner gir gratis frakt), gis det også mer insentiv til å handle for litt mer enn å betale for selve frakten. Videre kan tilgang til eksklusivt innhold eller andre fordeler for «utvalgte» kunder være en god strategi.