Canada Goose-jakkene som tok tennåringshjerter over hele landet med storm, har skapt hodebry for en rekke foreldre som så sitt snitt til å gjøre røverkjøp på nettet. Flere av dem opplever at jakkene de har fått, ikke er ekte vare, men billige kinesiskproduserte kopier. For de som kjøpte jakkene med kredittkort, finnes det imidlertid råd.
Gode råd er dyre om du er så uheldig å gå i fellen og kjøper falske varer på nettet fra utlandet. Svært sjelden lykkes norske forbrukere i nøste opp i intrikate nettverk av selskaper, nettsider og betalingsformidlere for å finne ut hvem de egentlig kjøpte jakken av, for eventuelt å kunne rette et krav om refusjon til selgeren. Bruker du kredittkort derimot, er jobben mye lettere da den tas helt og fullt av kredittkortselskapet. En av de som opplevde fordelen av dette, er Anne-Britt (37) som trodde hun kjøpte en Canada Goose-jakke til tennåringsdatteren sin, men som når den kom i posten, viste seg å være alt annet enn ekte vare.
– En ting var at fargen var helt feil. Det var det første jeg la merke til, men det kunne nok passert meg hadde det ikke vært for den grusomme lukten. Produsenten har nemlig mest sannsynlig ikke vasket dunene eller fjærene, eller hva nå enn jakken er fylt med godt nok før de sydde den igjen. Det lukter nemlig som om noe er i forråtnelse inne i den.
Anne-Britt har lite erfaring med netthandel, men satt seg ned for å skrive en klagemail til selgeren og ba om en forklaring og eventuelle forslag til hva som kunne gjøres for å rette opp i feilen. Hun var åpen for både total refusjon av utgiftene og erstatning av en ny jakke, om det var mulig å få en ekte slik hun hadde bestilt.
– Jeg tenkte jo kanskje litt naivt, av dette var en feil. Jeg så jo de hadde falske jakker til salgs og, og tenkte kanskje de tilbydde begge deler litt om hverandre. Det er jo Asia så jeg vet jo fra ferieturer at det er litt annerledes holdning til dette med åndsverk og kopirett og sånn enn det vi har her i Europa. Og de hadde jo vært veldig ryddig så langt, jakken kom før tiden og alt var i orden rent tollmessig. Ingen triksing eller fiksing der.
Det skulle imidlertid vise seg at det drøyde med svar fra selgeren. Anne-Britt purret derfor gjentatte ganger – uten å få svar. Selgeren var som sunket i jorden sammen med pengene. Etter en uke uten et eneste svar, forsvant også nettsiden. Da begynte varsellampene å blinke for Anne-Britt og hun skjønte at dette kanskje ikke kom til å ende så greit.
– Jeg har ikke handlet så mye på nett før, så jeg visste ikke om at det var mulig å kontakte kredittkortselskapet for å få hjelp til å ordne opp før jeg hadde snakket med Forbrukerrådet her i Norge om de visste om noen i Kina som kunne hjelpe meg med å klage. De fortalte at det var helt unødvendig å gå den veien, og anbefalte meg heller og bare ringe banken som hadde utstedt kredittkortet og be om hjelp til å få transaksjonen reversert. Så da gjorde jeg det.
Å få reversert transaksjonen skulle vise seg å være svært lett. Fordi Anne-Britt hadde brukt Mastercard, var nemlig kjøpet beskyttet av en kjøpsforsikring som er inkludert i kortavgiften. Dermed var det veldig enkelt å få pengene tilbakeført slik at hun kunne haste seg til butikken her i Norge å få kjøpt ekte vare til den etter hvert noe utålmodige datteren.
– Etter dette skal jeg være mer forsiktig med hvor jeg handler, men jeg er ikke blitt skremt av denne opplevelsen. Om noe synes jeg det var betryggende å se hvor godt systemene til Mastercard fungerer når man er så uheldig å bli utsatt for svindel som dette. Jeg er veldig imponert, og veldig fornøyd, slår Anne-Britt fast med et smil.