Hovedprinsippet bak enhver virksomhet er at den ene parten yter en tjeneste eller varer i bytte mot betaling fra den andre parten, og en sentral del av denne prosessen er naturligvis muligheten til å  akseptere betalinger . Dette prinsippet er like eller viktigere med e-handelsbedrifter og kommer med muligheter – og utfordringer – på grunn av dets digitale natur.

Populariteten til e-handel har økt de siste årene, og nådde  46 % brukerpenetrasjonsrate for digital handel  i 2020 og økt appell siden den gang, med en fantastisk vekst de siste tre årene. I løpet 2020, ifølge forskning, økte antallet kunder som registrerte seg for mobilbank med 200 %. Mobilbanktrafikken økte med 85 %.

På grunn av denne utrolige veksten i nettbaserte transaksjoner, kan selgere ikke benekte fordelene med digitale betalinger . Å kunne akseptere  nettbetalinger  har blitt en obligatorisk forutsetning for store og små bedrifter og elektroniske betalingssystemer er mye mer relevante.

Selvsagt ønsker nettbaserte virksomheter og kunder at online kjøp og salg skal være enkelt, effektivt og trygt, med automatiserte prosesser som matcher. Betalingstjenesteleverandører må imøtekomme stadig mer utviklende kjøpsmønstre som involverer sofistikerte smarttelefoner, e-lommebøker, kontaktløse kort, grenseoverskridende salg og elektroniske betalinger i flere valutaer.

Heldigvis lar betalingsgatewayer bedrifter forenkle prosessen, slik at de kan gå utover geografiske begrensninger når det gjelder publikum og øke inntektene fra de ekstra mulighetene som disse systemene gir.

Betalingsporter forenkler kommunikasjon innenfor og mellom banker eller tjenesteleverandører, med programvare og servere som sender  transaksjonsinformasjon  til  innkjøpsbanker  og svar fra  utstedende banker  (for eksempel om en transaksjon er godkjent eller avvist). Betalingsporter regner sikkerhet som deres høyeste prioritet, siden de behandler sensitive data som kredittkortnumre som er utsatt for svindel.

Mange selskaper i ulike bransjer har dratt nytte av utviklingen av nettbetaling og har implementert det i sine daglige aktiviteter, alt fra eiendomsmeglere som Privatmegleren, til online turoperatører som Ving, til poker og poker regler på online pokerrom som for eksempel PokerStars, og hvor man kan velge mellom forskjellige betalingsmetoder. Det er mange eksempler, og det at bedrifter nå kan tilby fremtidsrettede, gode og sikre betalingsløsninger samt ulike betalingsmåter på nett er en milepæl.

Fordeler med nettbetaling

 Nå ut til et globalt publikum

Muligens den største appellen til å godta nettbetalinger er at en bedrift kan åpne butikken sin for hele verden . Som en kjøpmann som selger online, er tilbudet ditt tilgjengelig for mye mer enn bare dine egne statsborgere; faktisk, omtrent  56 % av nettkundene foretrekker å handle på tvers av landegrensene , og derfor er en av hovedfordelene med digitale betalinger å kunne utvide salgsrekkevidden til disse ivrige målgruppene av globale brukere.

Reduserte kostnader for transaksjoner

Sammenlignet med klassiske betalingsoppsett, der kjøperen forlater hjemmet sitt for å besøke en  butikk  og betale der, eller legge inn en bestilling og sende en sjekk, foregår nettbetalinger i et mye mer automatisert miljø . Dette fører til reduserte kostnader for virksomheten din.

I stedet for å måtte ansette en kasserer eller håndtere kostnadene ved å behandle betalingsslipper, kan selgere sette opp betalingssystemer, ofte uten forhåndskostnader, og transaksjonsgebyrer for salg registrert på nettstedet deres er lave.

Betalingssikkerhet

Å godta nettbetalinger medfører lavere økonomisk risiko for selgeren, sammenlignet med tradisjonelle metoder, der selgeren kan måtte verifisere integriteten til kontantbetalingen eller håndtere gebyrene knyttet til en returnert sjekk.

Gitt hastigheten som transaksjoner fullføres på nett, er en av fordelene med online betalingsbehandling at kundens penger umiddelbart settes inn på innkjøpskontoen . Det kan ta så lite som to eller tre dager før nettbetalinger blir klarert, noe som gir selgere bedre kontroll over økonomien. I tillegg har nettbetalinger en tendens til å være strengere regulert, noe som gir ekstra trygghet til de som selger på nettet.

Optimalisert kundereise

Nettbetalinger lar kunder foreta kjøp uansett hvilket globalt marked de ønsker og til hvilken tid på døgnet de foretrekker. Bekvemmelighet ved å inngå en transaksjon  er hovedårsaken til at brukere handler på nettet, og som selger er det viktig å imøtekomme denne preferansen.

Ved å tilby betalingsalternativet på nettet kan du gi kundene dine umiddelbar tilfredsstillelse, noe de raskt blir vant til. Når det gjelder digitale varer, kan dagens globale kjøpere til og med motta varene eller få tilgang til dem umiddelbart.

Forskjellige betalingsmetoder

I tradisjonelle fysiske butikker skjer betaling fra en kunde vanligvis med kontanter (i landets valuta) eller kort, men i et nettoppsett er betalingsmulighetene nesten uendelige. Avhengig av  typen betalingspartner  du velger å jobbe med, vil forbrukerne dine ha tilgang til  en rekke betalingsalternativer.

De beste betalingsleverandørene inkluderer alternativer for betalinger for e-lommebøker, kryptovaluta, forhåndsbetalte kort  og så mange flere. Dessuten letter noen betalingsleverandører til og med å komme inn på nye markeder gjennom aksept av  lokale betalingsmetoder . I Tyrkia eller Brasil, for eksempel, er brukere vant til å betale online med sine lokale avdragskort, så å kunne akseptere betaling på disse måtene vil ha en positiv innvirkning på bunnlinjen.

Gir informasjon for datadrevne beslutninger

En av de største fordelene med nettbetalinger er at de kan gi verdifull informasjon om kunder og deres atferd – produktene eller tjenestene de klikker på, hvilken enhet de bruker for å foreta et kjøp, hvilke betalingsmåter de foretrekker, og hvor lenge (og hvor) de dveler på nettstedet ditt.

Informasjonen som samles inn fra kundedatapunkter kan gjøre det mulig for bedrifter å tilby en mer personlig opplevelse som samsvarer med denne atferden, kan forutsi kundeadferd og utfall, og til slutt hjelper dem å gi en bedre opplevelse og oppnå høyere inntekter.

.