«Lån på mobilen» og «Svar med én gang»

I dag er behovet for hurtige avgjørelser når det gjelder lån stort men heldigvis kan banker og andre finansinstitusjoner tilby smålån og kredittkortlån på dagen. Å låne via internett eller over telefon har blitt mer og mer normalt

Før jul skrev avisene om at forbrukerombudet mente markedsføringen av Bank Norwegians forbrukslån var i strid med god forretningsskikk når de brukte uttrykk som «Lån på mobilen» og «Svar med én gang». Banken er ikke enig med forbrukerombudt og mener at de må få lov til å fortelle sannheten når de maredsfører kredittkort eller forbrukslån.

Norwegians annonser forteller «Forbrukslån – svar straks», «Lån på mobilen» og «Svar med én gang». Slike overskrifter virker i overkant fristende for svake grupper mener forbrukerombudet, og de vil ha et forbud mot det. Når man vil låne penger på raskt vil de at man går igjennom alle muligheter og alternativer rundt de forskjellige lånekategoriene for å bli kjent med alle betingelsene rundt et lån.

Barne-, likestillings- og inkluderingsminister Inga Marte Thorkildsen skal ta stilling til denne saken og en avgjørelse, evt. regelendring kan komme i løpet av 2013.